Wyobraź sobie, że możesz przyspieszyć naukę i lepiej zapamiętać cały materiał, którego musisz nauczyć podczas przygotowania do egzaminów.
Nowoczesna metoda przygotowania do egzaminów na podstawie techniki SRS czyli Interwałowy system powtarzania (ang. Spaced Repetition System, SRS). Dzięki tej metodzie nauka pytań do egzaminu będzie:
- Efektywniejsza, dzięki metodologii nauki, która wspomaga nasz proces zapamiętywania poprzez codzienne odpytywanie materiału oraz jego dalsze utrwalanie. Uczysz się tego czego rzeczywiście nie pamiętasz.
- Szybsza, jesteś w stanie nauczyć się tego materiału w dużo szybszym czasie niż podczas normalnej nauki. Metody też wykorzystują studenci studiów medycznych, gdzie mają do nauczenia ogromną ilość słownictwa, definicji, itd…
- Przyjemniejsza, nie wertujesz 500 kartek z pytaniami, wszystko masz dostępne na telefonie lub komputerze, bez dostępu do internetu, nawet w toalecie 😉
Sprawdzone przez kilkadziesiąt osób przystępujących do egzaminów na kurs starszego oficera w Gdyni.
Moja bazy pytań przygotowane zostały na podstawie aktualnych pytań Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej.
- teoretyczny na poziomie operacyjnym w dziale pokładowym
- teoretyczny na poziomie operacyjnym w dziale maszynowym
- teoretyczny na poziomie zarządzania w dziale maszynowym
- teoretyczny na poziomie zarządzania w dziale pokładowym
- teoretyczny na dyplom kapitana żeglugi wielkiej
- teoretyczny na dyplom starszego oficera mechanika
- teoretyczny na poziomie pomocniczym w dziale pokładowym na
- świadectwo marynarza wachtowego
- teoretyczny na poziomie pomocniczym w dziale pokładowym na
- świadectwo starszego marynarza
- teoretyczny na poziomie pomocniczym w dziale maszynowym, na
- świadectwo motorzysty wachtowego
- teoretyczny na poziomie pomocniczym w dziale maszynowym, na
- świadectwo starszego motorzysty
- teoretyczny na poziomie pomocniczym w dziale maszynowym, na
- świadectwo elektromontera.
- teoretyczny na świadectwo kucharza okrętowego
- teoretyczny na dyplom szypra I klasy rybołówstwa morskiego
- teoretyczny na dyplom szypra II klasy rybołówstwa morskiego
- teoretyczny na odnowienie dyplomu w dziale pokładowym
- teoretyczny na odnowienie dyplomu w dziale maszynowym
Przykłady bazy pytań i odpowiedzi
Na czym polega ta metoda?
Metoda ta stara się rozwiązać problem zapominania. Zgodnie z tą metodologią nauki to idealnym momentem na zapamiętanie informacji jest moment kiedy nasz umysł stara się ją zapomnieć.
Załóżmy, że nie wiesz na jakiej podstawie dobierana jest długość łańcucha kotwicznego . I przypuśćmy, że teraz powiem Ci, na jakiej podstawie.
Dobierana długość łańcucha kotwicznego wynika z konieczności zapewnienia minimalnego kąta nachylenia trzonu kotwicy, celem zwiększenia jej siły trzymania, i jest funkcją głębokości akwenu oraz warunków hydrometeorologicznych.
Załóżmy, że masz dobrą pamięć, i będziesz pamiętać ten nowy fakt i będziesz pamiętał tę informację przez kolejne 20 minut . Po czym mózg zaczyna o niej zapominać.
Ale jeśli po 19 minutach i 59 sekundach , kiedy pijesz kawę, przypominasz sobie, że …
Dobierana długość łańcucha kotwicznego wynika z konieczności zapewnienia minimalnego kąta nachylenia trzonu kotwicy, celem zwiększenia jej siły trzymania, i jest funkcją głębokości akwenu oraz warunków hydrometeorologicznych.
I tak przez określone w metodologi etapy (20 min / 40 min / dzień / dwa dni / 5 dni / 10 dni / 20 dni i tak dalej, dzięki będziesz w stanie zachować w pamięci tę informację przez jeszcze długi czas. Czas pomiędzy zanikami pamięci rośnie wykładniczo z godzin do dni, potem z dni do miesięcy, a potem do lat.
To pojęcie spadku pamięci w czasie jest znane jako krzywa zapominania i zostało opracowane przez Hermana Ebbinghaua w 1885 roku.
Anki to oprogramowanie na licencji open source opracowane i utrzymywane przez Damiena Elmesa. Aplikację można traktować jako rodzaj „inteligentnego programu z kartaczkami”, który wykorzystuje cykliczne powtarzanie i sprawia, że zapamiętywanie jest bardziej wydajne, szybsze i prostsze.
Anki opiera się na założeniu, że najlepiej zapamiętujesz wiedzę dzięki okresowym i strategicznym przypomnieniom. Co oznacza, że jest zbudowany na podstawie powtarzania w określonych odstępach czasu.
Możesz użyć Aplikacji Anki, aby zapamiętać praktycznie wszystko, co wymaga zapamiętania.
Należy jednak pamiętać, że Anki nie zastępuje nauki. Najpierw musisz zrozumieć materiał, którego się uczysz, a następnie korzystać z Anki, co znakomicie pomoże ci zachować zdobytą wiedzę. Znaczenie Anki jest częścią procesu uczenia się, który następuje po zrozumieniu.
Po zaimportowaniu pliku (Chief-AllInOne.apkg), wybierasz interesujący Cię przedmiot i naciskasz Start. Ukaże Ci się pierwsze pytanie i kiedy będziesz gotowy na odpowiedź, naciskasz przycisk Pokaż odpowiedź, aby wyświetlić prawidłową odpowiedź.
Po kliknięciu Pokaż odpowiedź i ukazaniu odpowiedzi musisz zadać sobie pytanie:
Czy to pytanie sprawiło mi trudność?
- Jeśli nie znałeś odpowiedzi, możesz wybrać opcję Pokaż ponownie , co spowoduje ponowne wyświetlenie karty za mniej niż minutę .
- Jeśli znałeś odpowiedź to możesz wybrać opcję Dobra , co spowoduje ponowne wyświetlenie karty za mniej niż 10 minut .
- A jeśli odpowiedź była bardzo łatwa, wówczas wybierasz opcję Łatwa i nie zobaczysz karty ponownie przez dwa dni.
Program Anki śledzi następnie stan twoich postępów: które pytania Ci wyświetlić i kiedy. Co oznacza, że Anki wykonuje żmudną pracę śledzenia twojej krzywej zapominania dla każdego pytania.
To jest moc automatyzacji powtarzania w odstępach czasu za pomocą oprogramowania.
Do wykorzystania mojej bazy danych pytań i odpowiedzi przygotowujących do egzaminu w urzędzie morskim potrzebujesz aplikacji Anki.
Aplikacja Anki dostępna jest w wersji na komputery z systemem Windows, Mac, Linux a także na urządzenia przenośne z systemem Android lub iPhone.
Aplikację ściągniesz z oficjalnej strony Anki: https://apps.ankiweb.net/
Następnie otrzymane pliki importujesz do swojej aplikacji Anki i rozpoczynasz proces nauki.
W przeliczeniu na zaoszczędzony czas? Niewiele.
Jednorazowy zakup bazy danych to koszt 10€.
Możesz to zrobić za pomocą PayPal, Revolut lub bezpośrednio na konto bankowe.
Baza Pytań - Dział Pokładowy
Baza zawiera pytania i odpowiedzi do:
- F1-P1-Nawigacja
- F1-P2-Urządzenia nawigacyjne
- F1-P3-Bezpieczeństwo nawigacji
- F2-P1-Zarządzanie statkiem
- F2-P2-Bezpieczeństwo statku
- F2-P3-Prawo morskie
- Dodatkowe pytania z lat poprzednich do:
- Prawo Morskie
- oraz reszty funkcji powyżej.
Baza zawiera pytania i odpowiedzi do:
- F1-P1-Nawigacja
- F1-P2-Meteorologia i oceanografia
- F1-P3-Urządzenia nawigacyjne
- F1-P4-Manewrowanie statkiem
- F1-P5-Ratownictwo morskie
- F1-P6-Bezpieczeństwo nawigacji
- F1-P7-Siłownie okrętowe
- F1-P8-Język angielski
- F2-P1-Przewozy morskie
- F2-P2-Budowa i stateczność statku
- F3-P1-Zarządzanie statkiem
- F3-P2-Bezpieczeństwo statku
- F3-P3-Prawo morskie
- F3-P4-Ochrona środowiska morskiego
- Dodatkowe pytania z lat poprzednich do:
- Stateczność
- Prawo Morskie
- Język Angielski (testy + słówka)
Baza zawiera pytania i odpowiedzi do:
- F1-P1-Nawigacja
- F1-P2-Meteorologia i oceanografia
- F1-P3-Urządzenia nawigacyjne
- F1-P4-Manewrowanie statkiem
- F1-P5-Ratownictwo morskie
- F1-P6-Łączność morska
- F1-P7-Bezpieczeństwo nawigacji
- F1-P8-Język angielski
- F2-P1-Budowa i stateczność statku
- F2-P2-Przewozy morskie
- F3-P1-Zarządzanie statkiem
- F3-P2-Bezpieczeństwo statku
- F3-P3-Prawo morskie
- F3-P4-Ochrona środowiska morskiego
Baza zawiera pytania i odpowiedzi do:
- F1-P1-nawigacja
- F1-P2-meteorologia i oceanografia
- F1-P3-urządzenia nawigacyjne
- F1-P4-manewrowanie statkiem
- F1-P5-bezpieczeństwo nawigacji
- F1-P6-język angielski
- F2-P1-przewozy morskie
- F3-P1-bezpieczeństwo statku
- F3-P2-prawo morskie
- F3-P3-ochrona środowiska morskiego
- F4-P1-budowa statku
Baza zawiera pytania i odpowiedzi do:
- F1-P1-nawigacja
- F1-P2-urządzenia nawigacyjne
- F1-P3-łączność morska
- F1-P4-bezpieczeństwo nawigacji
- F1-P5-język angielski
- F2-P1-budowa statku
- F2-P2-przewozy morskie
- F2-P3-bezpieczeństwo statku
- F2-P4-ochrona środowiska morskiego
Baza Pytań - Dział Maszynowy
Baza zawiera pytania i odpowiedzi do:
- F1-P1-Okrętowe silniki tłokowe
- F1-P2-Siłownie okrętowe
- F1-P3-Maszyny i urządzenia okrętowe
- F1-P4-Kotły okrętowe
- F1-P5-Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja okrętowa
- F1-P6-Termodynamika
- F1-P7-Płyny eksploatacyjne
- F1-P8-Język angielski
- F2-P1-Elektrotechnika i elektronika okrętowa
- F2-P2-Automatyka okrętowa
- F3-P1-Mechanika i wytrzymałość materiałów
- F3-P2-Technologia remontów
- F3-P3-Teoria i budowa okrętu
- F4-P1-Bezpieczna eksploatacja statku
- F4-P2-Ochrona środowiska morskiego
- F4-P3-Prawo i ubezpieczenia morskie
Baza zawiera pytania i odpowiedzi do:
- F1-P1-Okrętowe silniki tłokowe
- F1-P2-Siłownie okrętowe
- F1-P3-Maszyny i urządzenia okrętowe
- F1-P4-Kotły okrętowe
- F1-P5-Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja okrętowa
- F1-P6-Termodynamika
- F1-P7-Płyny eksploatacyjne
- F1-P8-Język angielski
- F2-P1-Elektrotechnika i elektronika okrętowa
- F2-P2-Automatyka okrętowa
- F3-P1-Mechanika i wytrzymałość materiałów
- F3-P2-Technologia remontów
- F3-P3-Teoria i budowa okrętu
- F4-P1-Bezpieczna eksploatacja statku
- F4-P2-Ochrona środowiska morskiego
- F4-P3-Prawo i ubezpieczenia morskie
Baza zawiera pytania (w żegludze międzynarodowej oraz krajowej) i odpowiedzi do:
- F1-P1-Okrętowe silniki tłokowe
- F1-P2-Siłownie okrętowe
- F1-P3-Maszyny i urządzenia okrętowe
- F1-P4-Kotły okrętowe
- F1-P5-Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja okrętowa
- F1-P6-Termodynamika
- F1-P7-Płyny eksploatacyjne
- F1-P8-Język angielski
- F2-P1-Elektrotechnika i elektronika okrętowa
- F2-P2-Automatyka okrętowa
- F3-P1-Grafika inżynierska
- F3-P2-Mechanika i wytrzymałość materiałów
- F3-P3-Materiałoznawstwo okrętowe
- F3-P4-Technologia remontów
- F4-P1-Bezpieczna eksploatacja statku
- F4-P2-Ochrona środowiska morskiego
- F4-P3-Teoria i budowa okrętu
Baza zawiera pytania i odpowiedzi do:
- F1-P10-Technika cyfrowa
- F1-P11-Sieci komputerowe
- F1-P12-Sterowniki programowalne
- F1-P13-Inżynieria materiałowa
- F1-P14-Metrologia
- F1-P15-Język angielski
- F1-P1-Podstawy elektrotechniki
- F1-P2-Elektronika i energoelektronika
- F1-P3-Maszyny elektryczne
- F1-P4-Podstawy automatyki
- F1-P5-Elektryczne zautomatyzowane napędy okrętowe
- F1-P6-Automatyzacja okrętowych systemów energetycznych
- F1-P7-Okrętowe systemy kontrolno-pomiarowe
- F1-P8-Elektroenergetyka okrętowa
- F1-P9-Technika wysokich napięć
- F2-P1-Aparaty i urządzenia elektryczne
- F2-P2-Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja okrętowa
- F2-P3-Siłownie okrętowe i mechanizmy pomocnicze
- F2-P4-Eksploatacja okrętowych urządzeń elektrycznych
- F2-P5-Budowa i teoria okrętu
- F2-P6-Okrętowe urządzenia pokładowe
- F2-P7-Urządzenia elektronawigacyjne
- F2-P8-Urządzenia łączności okrętowej
- F3-P1-Ergonomia i bezpieczeństwo pracy na statku
- F3-P2-Ochrona środowiska morskiego
- F3-P3-Umiejętności kierownicze i praca w zespołach
Baza zawiera pytania i odpowiedzi do:
- F1-P10-Język angielski
- F1-P1-Okrętowe silniki tłokowe
- F1-P2-Siłownie okrętowe
- F1-P3-Maszyny i urządzenia okrętowe
- F1-P4-Kotły okrętowe
- F1-P5-Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja okrętowa
- F1-P6-Termodynamika
- F1-P7-Płyny eksploatacyjne
- F1-P8-Mechanika i wytrzymałość materiałów
- F1-P9-Teoria i budowa okrętu
- F2-P1-Elektrotechnika i elektronika okrętowa
- F2-P2-Automatyka okrętowa
- F3-P1-Technologia remontów
- F3-P2-Materiałoznawstwo okrętowe
- F3-P3-Grafika inżynierska
- F4-P1-Bezpieczna eksploatacja statku
- F4-P2-Ochrona środowiska morskiego
Baza zawiera pytania i odpowiedzi do:
- F1-P10-Język angielski
- F1-P1-Okrętowe silniki tłokowe
- F1-P2-Siłownie okrętowe
- F1-P3-Maszyny i urządzenia okrętowe
- F1-P4-Kotły okrętowe
- F1-P5-Elektrotechnika i elektronika okrętowa
- F1-P6-Technologia remontów
- F1-P7-Teoria i budowa okrętu
- F1-P8-Bezpieczna eksploatacja statku
- F1-P9-Ochrona środowiska morskiego