Jak zdobyć pierwszą pracę na statku – Podcast Morski #3
Drogi słuchaczu, witam Cię serdecznie w 3 już odcinku podcastu morskiego Marynarz Świata.
Dzisiaj podyskutujemy trochę o tym jak dostać pierwszą pracę na morzu oraz jak szukać tej pracy na morzu. Temat dotyczy każdego z nas i jest generalnie trudny z założenia z prostej przyczyny – boimy się tego co nieznane, nie znamy przyszłości, więc nie wiemy czy nasz nowy wybór będzie trafny.
Niezależnie od naszych uczuć względem nowej pracy, przedstawię wam kilka elementów, które warto wziąć pod uwagę podczas poszukiwania tej pierwszej pracy lub w sytuacji kiedy planujemy zmianę pracodawcy.
Jako, że temat jest dosyć wspólny dla obu grup to podcast skupi się na osobach poszukujących pierwszej pracy na morzu bo tutaj wymagania są trochę większe, a Ty jako osoba już doświadczona to sprawdź czy wszystkie wskazówki, które tutaj otrzymasz zawarłeś w swoim planie zmiany firmy.
Oczywiście zakładam, że wiesz co robisz ze swoim życiem, znasz wady i zalety tej pracy i jesteś zdecydowany na ten rodzaj poświęcenia. Jeżeli tak to słuchaj dalej.
Gdzie możesz mnie znaleźć?
PODSTAWY PODSTAW
Jeżeli zaczynasz od przysłowiowego zera to pierwsze co musisz zrobić to zainwestować w siebie. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest ukończenie wyższej szkoły morskiej lub średniej szkoły morskiej. O nich można posłuchać w poprzednim podcaście „Jak rozpocząć pracę na morzu jako oficer” do którego link znajdziesz w opisie lub w Twoim prawym górnym rogu, jeżeli słuchasz tej audycji na You Tubie.
Obejrzyj/Posłuchaj poprzedni podcast “Jak rozpocząć pracę na morzu jako Oficer“.
Przyjęliśmy, że jesteś człowiekiem, który ma 18 lat i powyżej oraz szuka pracy na morzu na teraz, tak więc od czego masz zacząć?
Od ukończenia podstawowych szkoleń morskich, które pozwolą Ci na zamustrowanie na większość jednostek morskich. Są to dokumenty minimalne, armator może wymagać więcej szkoleń. Do każdego z punktów powiem również coś więcej.
Dz.U.2020.1353 t.j. | Akt obowiązujący Wersja od: 14 listopada 2021 r.
Tymi dokumentami są:
- Paszport
Polski paszport może mieć każdy obywatel Polski z wyjątkiem przypadku, gdy sąd lub prokuratura skieruje wniosek o odmowę wydania lub unieważnienie paszportu. Paszport jest ważny 10 lat od wydania. Wniosek o paszport należy złożyć osobiście, ponieważ urzędnik pobiera Twoje odciski palców.
Składa się go w dowolnym punkcie paszportowym na terenie kraju lub za granicą (polskie konsulaty). Informacje o adresach punktów znajdziesz na stronach internetowych urzędów wojewódzkich. Na wydanie paszportu będziesz czekał około 30 dni.
- Świadectwa podstawowych przeszkoleń w zakresie bezpieczeństwa i ochrony. Kurs Zintegrowany – 1200 – 1700zł
świadectwa potwierdzające ukończenie przeszkoleń stopnia podstawowego w zakresie bezpieczeństwa i ochrony, niezbędnych do wydania dokumentów marynarzy oraz zamustrowania na statek.
- Indywidualne techniki ratunkowe ITR
- ochrona przeciwpożarowa poziom podstawowy
- elementarne zasady udzielania pierwszej pomocy medycznej
- Bezpieczeństwo własne i odpowiedzialność wspólna
- Problematyki ochrony na statku
świadectwa mogą być wydane jako oddzielny dokument lub wchodzić w skład zintegrowanego świadectwa w zakresie bezpieczeństwa
- świadectwo młodszego marynarza, kucharza, młodszego motorzysty – 100 zł
- Kolejno tak zwani Deck hand / wiper / steward czyli najniższa stanowisko na statku, rzadko spotykane, jednak niezbędne do tego aby móc wejść na pokład jednostki morskiej pierwszy raz. O pozycji kadeta powiem w dalszej części tego podcastu.
- książeczka żeglarska – 200 zł
Co do książeczki żeglarskiej, pamiętajcie, że jest ona dokumentem osobistym marynarza, poświadczającym jego tożsamość, dokumentującym przebieg zatrudnienia na statkach oraz uprawniającym do przekraczania granicy Rzeczypospolitej Polskiej.
W książeczce żeglarskiej nie można dokonywać wpisów dotyczących jakości wykonania przez marynarza pracy oraz dokonywać jego oceny. Ostatnio było to dosyć mocno poruszone na jednym z facebookowych grup.
W książeczce żeglarskiej można dokonywać wpisów w języku angielskim.
- świadectwo zdrowia – 100-300 zł
Do przeprowadzania badań lekarskich w celu wydawania świadectw zdrowia są uprawnieni lekarze posiadający specjalizację w dziedzinie medycyny morskiej i tropikalnej, medycyny pracy, medycyny transportu lub spełniający dodatkowe wymagania kwalifikacyjne określone w przepisach wydanych na podstawie Kodeksu pracy.
Świadectwa zdrowia rejestruje i wydaje w systemie kontrolno-informacyjnym dla portów polskich (PHICS) uprawniony lekarz. Także niema możliwości wypisywania sobie świadectwa zdrowia.
Świadectwo zdrowia wydaje się na okres 2 lat, a w przypadku marynarza którego stan zdrowia, według uprawnionego lekarza, nie pozwala na wydanie świadectwa zdrowia na okres 2 lat, świadectwo zdrowia może być wydane na okres krótszy niż 2 lata.
Aby uzyskać morskie świadectwo zdrowia, lekarz zgodnie z wymaganiami kieruje kandydata na zestaw podstawowy badań, w tym przykładowo: na ogólne i biochemiczne badanie krwi (morfologia + poziom płytek + retikulocyty, OB, cukier we krwi, kreatynina, GGTP, ALT, WR), ogólne badanie moczu, RTG płuc z opisem co 2 lata, EKG z opisem, a także badania neurologiczne, laryngologiczne, w tym audiogram co 2 lata, okulistyczne z badaniem widzenia zmierzchowego, olśnienia, widzenia stereoskopowego, stomatologiczne i internistyczne, w przypadku kobiet test ciążowy lub konsultacja ginekologa.
Do zestawu podstawowego badań należy również test na obecność alkoholu i narkotyków. Są one wykonywane metodą jakościową i ilościową EMIT, zalecaną obecnie przez Unię Europejską dla armatorów zatrudniających marynarzy w żegludze międzynarodowej. Zazwyczaj te badania przeprowadza się w ciągu jednego lub dwóch dni.
W ramach badania lekarskiego uprawniony lekarz może skierować marynarza na konsultacje do lekarza specjalisty lub psychologa albo zlecić przeprowadzenie pomocniczych badań diagnostycznych.
Świadectwo zdrowia sporządza się w języku polskim i angielskim.
Świadectwo zdrowia wydane w innym państwie uznaje się za równoważne ze świadectwem zdrowia wydanym na podstawie ustawy, jeżeli spełnia ono zasadnicze wymagania określone w Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht. zwanej “Konwencją STCW”, lub Konwencji MLC
Marynarzowi oraz armatorowi, który skierował marynarza na badanie lekarskie, służy odwołanie od świadectwa zdrowia w terminie 7 dni od dnia wydania świadectwa zdrowia za pośrednictwem lekarza, który je wydał. Ponowne badanie lekarskie w trybie odwołania przeprowadza się w terminie 14 dni od dnia wniesienia odwołania.
Marynarzowi, któremu w wyniku przeprowadzenia ponownego badania lekarskiego wydano świadectwo zdrowia stwierdzające brak zdolności do pracy na statku, przysługuje prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy
W przypadku utraty ważności świadectwa zdrowia w czasie trwania podróży morskiej, marynarz może kontynuować pracę na statku do czasu zawinięcia statku do najbliższego portu, w którym marynarz może uzyskać świadectwo zdrowia, z tym że okres pracy na statku bez ważnego świadectwa zdrowia nie może przekroczyć 3 miesięcy.
Jak widzicie już na sam początek robi się spora kwota i trzeba powiedzieć, że powyższe certyfikaty są niezbędnym minimum i nie gwarantują znalezienia pracy.
RAZEM: 1600 zł – 2200 zł
Tutaj też mała informacja czy raczej prośba. Jeżeli słuchają nas osoby z ośrodków morskich to miło by było, gdybyście zaoferowali jakąś zniżkę dla słuchaczy podcastu MarynarzSwiata. Jeżeli jesteście zainteresowani to zapraszam do kontaktu ze mną.
ZNAJ SWÓJ CEL.
Punkt ten dotyczy generalnie Twoich umiejętności, założeń i wymagań osobistych. To zrozumiałe, że jeśli nie posiadasz talentu do gotowania to nie powinieneś pchać się na kuchnię aby nie denerwować reszty załogi.
Co mam na myśli poprzez hasło znać swój cel? Już tłumaczę.
Musisz już na wstępie wiedzieć do jakiego departamentu na statku chcesz należeć. Pokład ? Maszyna? Dział hotelowy? Jeżeli nie wiesz o czym mówię to warto odsłuchać mój poprzedni podcast. Generalnie musisz skupić się na celu jaki chcesz osiągnąć np. zostanie kapitanem załogowym na statku wycieczkowym.
Jednak Twoim celem na samym początku będzie prawdopodobnie znalezienie jakiejkolwiek pracy na morzu także cel znamy, należy zrobić Research na temat firm w danej branży, która nas interesuje, czy generalnie strony internetowe na których musisz się zarejestrować.
Następnie przygotowujesz sobie taką listę. Ja Ci w tym pomogę bo już przygotowałem taką właśnie dla Ciebie. Link znajdziesz w opisie. To jest właśnie punkt drugi w twojej ścieżce zdobywania pracy na morzu.
Lista serwisów z ogłoszeniami o pracę dla marynarzy[LINK].
PRZYGOTUJ APLIKACJĘ I SWOJE DOKUMENTY
Jako, że skupiliśmy się na poszukiwaniach jakiejkolwiek pracy na morzu to interesuje nas lista stron internetowych firm załogowych, morskich, a także serwisów, które skupiają oferty pracy na morzu. Należy założyć tam konto, wypełnić wszystkie pola, ale co tam wpisywać to trzeba sobie to dokładnie ułożyć.
Tutaj z pomocą przychodzi nasza własna aplikacja, którą będziemy mieli przygotowaną na wypadek niespodziewanej oferty pracy lub po prostu w celu śledzenia ważności własnych dokumentów. Przykładową aplikację znajdziesz również w opisie do tego podcastu
W aplikacji zawieramy informacje o wszystkich naszych certyfikatach, dyplomach, uprawnieniach, dokumentach tożsamości, szczepieniach, danych osobowych, wykształceniu, zainteresowaniach, morskim doświadczeniu zawodowym, językach obcych i tak dalej. Dzięki takiemu przygotowaniu łatwiej będzie wam wypełniać aplikacje na stronach armatorów bo wszystkie dane będziecie mieli w jednym dokumencie.
Dlaczego nie warto kłamać w takiej aplikacji?
Polska posiada system PHICS (Polish Harbours Information & Control System), który jest ogólnopolskim systemem elektronicznej wymiany informacji powiązanych z zadaniami nadzoru i kontroli wykonywanymi przez administrację morską.
Do centrum przetwarzania danych systemu mają zdalny dostęp użytkownicy z dowolnego miejsca w kraju i na świecie. Jednym z modułów tego systemu jest moduł Systemu weryfikacji autentyczności polskich dokumentów marynarzy (Polish on-line STCW Certificate authenticity verification system). Jest on przeznaczony wyłącznie dla upoważnionych użytkowników (przedstawicieli właściwych organów administracji morskiej innych państw oraz armatorów i ich przedstawicieli).
Wszystkie dokumenty o których mówię muszą być również zeskanowane w wysokiej jakości tak aby były już gotowe do wysłania do armatora. Takie pliki mogą być dużego rozmiaru. To nic nie szkodzi. Po przygotowaniu spakuj je do archiwum zip, a następnie umieść w jakiejś chmurze np. Google Drive, a link udostępnij przyszłemu pracodawcy.
Aplikacja, jako że jesteś obywatelem Unii Europejskiej powinna zawierać również informację o zgodzie na przetwarzanie twoich danych osobowych. To niezwykle ważne, gdyż w przeciwnym wypadku, firma załogowa nie będzie w stanie bez złamania prawa przetwarzać Twojej aplikacji, stąd też większość firm przechodzi na aplikacje online aby być w stanie zapytać i zarejestrować taką zgodę.
Nie zapomnijmy również o życiorysie zawodowym czyli popularnym CV i liście motywacyjnym bo to również warto posiadać tak na wszelki wypadek.
Curriculum vitae jest narzędziem promującym i reprezentującym osobę podczas jej nieobecności. Powinien być czytelny, pozbawiony zbędnych informacji, a uwypuklający najważniejsze atuty kandydata.
Pracodawcy rzadko poświęcają więcej niż minutę na przeglądanie jednego CV, dokonując wstępnej selekcji nadesłanych ofert. Dlatego należy poznać sposoby pisania CV, aby móc wywrzeć odpowiednie wrażenie i nie zmarnować nadarzającej się okazji.
Istnieje również tzw. europejskie CV – Europass. Jest to ustandaryzowany wzór dokumentu, który pozwala kompleksowo przedstawić swój profil zawodowy i jest uznawany we wszystkich krajach UE.
Formularz CV pozwala na przejrzyste zaprezentowanie posiadanego przygotowania zawodowego w formie standardowej, bez względu na kraj pochodzenia kandydata. Ułatwia to pracodawcom prowadzenie procesu rekrutacyjnego i porównywanie ofert, a kandydat nie ma poczucia, że o czymś zapomniał lub jego CV ma nieodpowiednią formę.
Przykładowa aplikacja morska w formacie PDF [LINK].
Tutaj ważna uwaga. Marynarze, oferty pracy dostają zazwyczaj w najmniej oczekiwanym momencie, także jeśli masz możliwość to bądź przygotowany do natychmiastowego wyjazdu.
Taka to jest specyfika pracy, ktoś musi jechać szybko do domu, a na jego miejsce niema żadnego następcy. Statek nie poczeka, także w takich wypadkach firmy poszukują ludzi na teraz i to właśnie może być Twoja szansa.
SERWISY SPOŁECZNOŚCIOWE
Kolejnym krokiem jest utworzenie profilu na mediach społecznościowych i mam tu na myśli głównie dwa serwisy LinkedIn oraz Goldenline.
LinkedIn jest międzynarodowym serwisem, zrzeszającym naprawdę pokaźną ilość ludzi pod względem zawodowo-biznesowym i profilów firm także obecność na tym medium jest więcej niż tylko wskazane. Korzystają z niego zarówno poszukujący pracy, jak i pracownika.
Goldenline jest serwisem o zasięgu ogólnopolskim, a ostatniego czasu zauważyłem, że zaczynają swoją ekspansję również na rynki zagraniczne, w tym hiszpański.
Niemniej jednak wybór zostawiam Tobie, jednak konto na LinkedIn to podstawa i na tym się skupimy.
Twój profil powinien być w języku angielskim i zawierać elementy takie jakie posiada Twoja aplikacja oraz CV. Czyli wykształcenie, certyfikaty, kursy, umiejętności, języki. Tutaj musi być zgodność danych.
Jeżeli mamy już doświadczenie morskie, wówczas możemy zawrzeć informację o poprzednich statkach w sekcji doświadczenie zawodowe, wraz z informacją o stanowisku, obowiązkach, a także co ciekawe zdjęciu danej jednostki.
Kolejnym krokiem jest śledzenie firm, które was interesują oraz dołączenie do tematycznych grup morskich – to niezwykle ważne źródło informacji o nowych ofertach pracy na rynku morskim.
Próbujcie szukać osób decyzyjnych w danej firmie i próbować ich tam zagadywać. Takie podejście daje też dobre efekty.
Na koniec mała uwaga. Myśl jak Twój profil wygląda w sieciach społecznościowych, rekruterzy często sięgają po media społecznościowe w celu oceny kandydata, tak więc nie wstawiaj niczego kontrowersyjnego, a najlepiej w sieciach typu Facebook ustaw widoczność profilu na prywatny tak aby osoby z zewnątrz twojego kręgu znajomych nie mogły zobaczyć zawartości profilu.
Kontroluj treści i udostępniane w Internecie publikacje. Najpopularniejszym sposobem jest wpisanie imienia i nazwiska w wyszukiwarkę i sprawdzenie wyświetlanych wyników. Nie zapomnij o sprawdzeniu grafiki poprzez wyszukiwarkę internetową Google. Jeśli nie masz możliwości zmiany niewłaściwych treści, postaraj się stworzyć materiały, które będą budowały Twój pozytywny wizerunek.
JAK APLIKOWAĆ?
Aplikujcie do różnych firm w regularnych odstępach czasu. To, że teraz niema dla was pracy nie znaczy, że w przyszłym miesiącu też tak będzie. Starajcie się utrzymywać stały kontakt z firmami oraz starajcie się uaktualniać wasze profile dzięki czemu w każdym momencie będziecie gotowi na aplikację na daną ofertę pracy.
Szukajcie informacji o zatrudnieniu u kolegów, którzy już pracują na morzu. Sprawdzaj strony internetowe, które przygotowałem dla Ciebie w pliku, a także jak wspomniałem wcześniej sprawdzaj oferty pracy na profilach firm na LinkedIn oraz ofertach na grupach tematycznych.
CO DALEJ?
Cały czas dokształcajcie się. Ukończcie kursy angielskiego np. Marlins, kursy hiszpańskiego, tagalog. Jeżeli posiadacie dyplom oficera wnioskujcie o uzyskanie angielskiego odpowiednika waszego dyplomu COC UK, dzięki czemu otworzycie sobie nowy rynek pracy.
Znajomość języków obcych jest ważny atutem na rynku pracy. Jak się uczyć? Przede wszystkim oglądaj filmy, seriale w języku obcym, czytaj literaturę obcojęzyczną, słuchaj radia, muzyki, korzystaj z aplikacji mobilnych. Zorientuj się, czy w okolicy nie odbywają się bezpłatne zajęcia w języku angielskim.
Robicie to dla siebie, jeżeli nie praca na morzu to całe to kształcenie również przyda się na lądzie. Obserwujcie profile innych osób, które pracują na morzu i starajcie się ukończyć kursy które oni posiadają.
Pamiętajcie, że pracy jest sporo tylko potrzeba na to trochę czasu i cierpliwości, a na pewno znajdziecie zatrudnienie.
Kilka uwag dla osób, które pierwszy raz znajdą się na burcie statku. Czy to jako kadet czy jako pomocnik.
Rozwijaj swoją wiedzę. Musisz wyróżnić się spośród innych kandydatów. Pokaż swoją przewagę np. Płynny angielski, dodatkowe certyfikaty, znajomość oprogramowania , umiejętność spawania, obsługa dźwigów itp. Zainwestuj w swoje szkolenie; umiejętności te z pewnością przydadzą się w przyszłości.
Będąc na statku, ucz się od swoich kolegów. Nie zaniedbuj szansy na podniesienie swoich umiejętności zawodowych i języka angielskiego
Określ jasny kierunek rozwoju swojej kariery. Zdefiniuj typ statków, na których chcesz pracować, i idź w tym kierunku. Każdy typ statku posiada własny system certyfikacji członków załogi. Przejdź wymagane szkolenia z wyprzedzeniem, aby być gotowym, gdy nadejdzie okazja.
Podczas zmiany firmy przygotuj się na obniżenie stanowiska. Na przykład CO o ile posiada DP na kontenerowcu może zająć pozycję 2DPO lub 3DPO. Jednak przy właściwym podejściu awans na SDPO starszy oficer na statku DP nie zajmuje dużo czasu.
Bądź na bieżąco z nowościami firmowymi i aktualnościami z branży, która Cię interesuje. Jeśli wiesz, że jakiś armator niedługo dostarczy nowy statek, możesz rozpocząć proces aplikacji.
ZAKOŃCZENIE
Mam nadzieję, że chociaż w niewielkim stopniu pomogłem wam wskazać kierunek jak poszukiwać tej pierwszej czy kolejnej pracy na morzu. Tu liczy się też kreatywne podejście do tematu i jestem przekonany, że po zastosowaniu moich wskazówek znacząco podniesiesz swoje szanse na znalezienie zatrudnienia.
Jeżeli jesteś zainteresowany tematem jak przejść interview bo taki temat też mi gdzieś tam w głowie siedzi to zostaw komentarz lub napisz do mnie na adres podany w opisie.
Przypomnę też, że jeśli jesteś właścicielem ośrodka szkoleniowego to przygotuj proszę jakiś rabat dla słuchaczy Marynarz Świata. Dla Ciebie będzie to doskonała forma reklamy, a dla naszych słuchaczy fajny bonusik.
I tym oto akcentem kończymy dzisiejszy podcast. Nie zapomnij subskrybować mojego kanału, polubić, a także podzielić się nim ze swoimi znajomymi.
Dzięki serdeczne, do usłyszenia, Cześć…