Kontrakt morski – co warto wiedzieć

Kontakt morski to dokument potwierdzający zatrudnienie u armatora. Wynikają z niego obowiązki i prawa, które dotyczą bezpośrednio nas oraz naszej rodziny. Zobacz jakie elementy taki dokument posiada.

Kontrakt morski w prawie cywilnym jest porozumieniem dwóch lub więcej stron ustalających ich wzajemne prawa i obowiązki.

Kontrakt należy sporządzić w trzech (lub więcej) jednobrzmiących egzemplarzach. Na statek, dla agencji rekrutującej (i/lub armatora) i dla marynarza. Pamiętajmy zawsze by oryginalny kontrakt zostawiać w domu, a na statek wziąć duplikat – robimy to dla bezpieczeństwa i ewentualnego sporu lub zagubienia.

Z uwagi na fakt iż armatorzy mają różne wymagania systemowe tak więc nie będę wspominał o dodatkowych aneksach tj. drug and alcohol policy czy complain policy lub innych podobnych (certificates and familiarization checklist).

Oczywiście istnieją różne warianty kontraktów (stałe lub tymczasowe) lecz poniższe elementy każdy kontrakt musi zawierać. Opis kontraktu będzie dotyczył kontraktu oficerskiego na statek do przewozu gazów skroplonych LPG.

Contract of Employment (kontrakt morski) musi zawierać przede wszystkim:

  • dane armatora
  • nasze dane wraz z adresem oraz danymi kontaktowymi osoby najbliższej
  • stanowisko na które zostaniemy zatrudnieni wraz z obowiązkami
  • statek na który będziemy musztrować oraz port i orientacyjny czas zamusztrowania
  • data rozpoczęcia kontraktu i jego zakończenia (czas trwania)
  • dodatkowe informacje (jakie prawo obowiązuje – prawo bandery)
  • wynagrodzenie, czas jego świadczenia, termin wypłaty
  • miejsce podpisania kontraktu oraz podpisy obu stron
  • Godziny pracy zgodne z ustaleniami MLC

Jako że pierwsze cztery pozycje są zrozumiałe i nie wymaga to większego tłumaczenia to czas trwania kontraktu należy omówić troszkę szerzej, a mianowicie czas trwania naszego kontraktu powinien zawierać również informację na temat możliwości przedłużenia kontraktu przez armatora (owner request – zazwyczaj 1 miesiąc). Warunki kontraktu rozpoczynają bieg od drzwi domu kiedy zaczynamy kontrakt do lotniska w miejscu zamieszkania kiedy ten kontrakt kończymy.

Stanowisko na jakie zostaniemy zatrudnieni musi zawierać listę obowiązków, które Cię dotyczą. Zazwyczaj będzie to wydruk z ISM/SMS, który potwierdzisz pisemnie.

Dane statku muszą zawierać jego nazwę, numer IMO, flagę oraz port rejestracji.

Godziny pracy, które muszą być zgodne z wymogami MLC:

  • Nieprzewane 6h odpoczynku w każdym 24h okresie
  • Minimum 10h odpoczynku w każdym 24h okresie
  • Minimum 77h odpoczynku w 7 dniowym terminie
  • Jeżeli zbiornikowiec operuje w USA to również dochodzą wytyczne OPA90 dużo bardziej ograniczające czas pracy.

Dodatkowe informacje dotyczyć mogą wielu aspektów, czyli tak zwany mały druk. Zawarte są tam prawa i obowiązki (general terms) czy informacja, które prawo (państwa) obowiązuje w momencie podważania kontraktu w sądzie. Powinien się tam znaleźć również zapis o porozumieniu ITF, jeżeli armator takie porozumienie ma zawarte.

Każdy kontrakt morski, który otrzymacie zapewne dodatkowo aneksy do podpisania takie jak:

  • Listę obowiązków na danym stanowisku
  • Drug and alcohol test
  • Medical examination test
  • Complain policy
  • ISM/SMS acknowledgement
  • Ogólne informacje kontraktu (np. kiedy możesz zerwać kontrakt, lub kontrakt jest zrywany z winy zaloganta)
  • Informacje dotyczące utraty zdrowia lub śmierci i ekwiwalentu dla tego zdarzenia.

Kontrakt morski oraz wynagrodzenia, bo to nas najbardziej interesuje dzieli się na:

  • Basic salary | monthly basic wage – podstawowe wynagrodzenie wypłacane
  • Fixed O/T | Monthly overtime – stałe wynagrodzenie overtime czyli nadgodziny. Jako oficer zazwyczaj płacą pewną kwotę na nadgodziny. Otrzymujesz je niezależnie czy będą wyrobione czy też nie. Niektóre stanowiska lub oddzielne porozumienia mówią o stawce za godzinę.
  • Overtime rate – Dodatek za nadgodziny. Zazwyczaj płatny po przepracowaniu określonej ilości nadgodzin z Fixed O/T
  • Company allowance | Seniority bonus – Dodatek firmy, czyli to co firma chce dać od siebie np. za staż w firmie
  • Monthly Leave Pay – wynagrodzenie wakacyjne liczone za miesiąc na podstawie stawki godzinowej.
  • Standbay rate – Jeżeli masz podpisany stały kontrakt, wówczas kwota ta oznacza wysokość wynagrodzenia, które jest Ci wypłacane za brak statku dla ciebie mimo twojej gotowosci zamusztrowania.
  • Social Security – jeżeli firma płaci za Ciebie składki emerytalne to tutaj będzie kwota, którą comiesięcznie wpłacają na twoje indywidualne konto emerytalne.
  • Health Security – Kwota na ubezpieczenie medyczne

Oczywiście nie wszystkie kontrakty zawierają powyższe informacje, jednakże mniej lub bardziej są do siebie podobne. Należy zawsze czytać to co jest napisane małym drukiem i prosić o wytłumaczenie jeśli czegoś nie rozumiemy.

Każdy kontrakt musi być spisany zgodnie z ILO. Dodatkowe informacje znajdziesz tutaj oraz tutaj.

Przed każdym kontraktem dostajemy list gwarancyjny, który w razie problemów podczas podróży na statek teoretycznie pozwala nam na bezgotówkowe wynajęcie hotelu lub w sprawach medycznych. Zawierać powinien dane agenta oraz osoby prowadzącej w agencji rekrutacji (armatora). Jednak z własnego doświadczenia zalecam zabrać ze sobą gotówkę oraz kartę płatniczą.

Mam nadzieję że trochę kontrakt morski stał się trochę jaśniejszy. Następny artykuł będzie dotyczył wynagrodzeń na morzu. Oczywiście jeżeli macie jakiekolwiek pytania to zapraszam do kontaktu ze mną. Pozdrawiam i trzymajcie się.

Cześć!